Vaatemerkin perustaminen Ilmiö1-Virtaus
Olen selaillut alan tarjontaa netin kautta.
Merkkejä on valtavasti, kun niitä googlettaa. Googlen antamat merkit
osoittautuvat ketjuiksi, ainakin suurimmat yritysjätit.
Kiinnostun siitä, mitä lähiympäristössä liittyy
designiin. Helsingissä on erityisesti sisustusdesigniliikkeitä joista minun
lempikohde on Lokal, joka myy taidetta ja muotoilua. Liikkeiden lisäksi on
käsityöläisiä ja yrittäjäksi aikovia yksittäisiä ihmisiä.
Valitsimme ilmiön aiheeksi ideasta vaatemerkiksi.
Ensiksi ideoita syntyy sisällöstä eli designin käytöstä ja suunnittelusta.
Missä kaikessa voi käyttää vaatetta tai kangasta? Voisiko kangasta nähdä talon
seinässä vai perinteisesti pöytäliinana? Meillä on vapaat kädet toteuttaa mitä
vain designia.
Toisaalta minua mietityttävät käytännön asiat.
Mitä tarkoittaa perustaminen? Olimme sitten valinneet vaatemerkin tai jonkin
muun tuotteen, on yritys tai yhteisö sen ympärille perustettava. Millainen
järjestys porukassamme pitää olla, jotta saamme merkin pystyyn? Kuka johtaa
projektia?
Mitä voisimme antaa muille ihmisille merkkimme
välityksellä? Mitä lisäarvoa asiakkaat saisivat tuotteistamme elämäänsä?
Jotenkin toivoisin, että merkkimme saisi ihmiset liittymään yhteen. Esineitä on
mahdollista käyttää vaikka elokuvaelämykseen tai ruoanlaittoon. Entä vaate?
Onko sen mahdollisuudet jo koluttu ihmisten yhdistäjänä? Olen innostunut
yhdessäolon ohella luonnosta ja sen hyvinvointia lisäävästä vaikutuksesta.
Luonnosta saisimme kuvioaiheita vaatteeseen ja muitakin ideoita.
Alan kriittisesti pohtimaan aihevalintaamme.
Miksi sitten haluamme perustaa vaatemerkin? Mikä on se syy, että haluamme tuoda
uuden vaatemerkin maailmaan, jossa on valmiiksi merkkejä ja aiheita. Minua
alkaa miettityttämään jo ilmiömme hyödyllisyys ja tarkoituksenmukaisuus. Tähän näkökulmaan
pääsisimme käsiksi kun miettisimme, mitä mielikuvia meillä on mukavista
vaatteista ja hyvästä olosta.
Mieleeni pälkähtää ajatus, että miksi ei
perustaa lautapeliyritystä! Pelin rakentaminen olisi helpompaa. Tarvittaisiin
säännöt ja maailma, jossa peli tapahtuu. Tuotantoprosessiin liittyisi selkeästi
ideointia ja uuden rakentamista. Muidenkin olisi helppo käyttää tuotetta ja
saisimme siitä palautetta helposti.
Alan hermostumaan, koska aihe ei selkiydy
mielessäni. Mitä alamme kurssillamme työstämään? Miksi emme aloittaneet aiemmin
suunnittelua ja aihe olisi siinä tapauksessa selkeämpi nyt? Sitoudun kaikesta
huolimatta aiheeseemme, erityisesti leikkimielisen yrityksen
perustamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti